Förord

Tobias Strandh

När jag släppte min första bok Agilt ledarskap i en digital värld var det en ganska spretig samling artiklar som jag skrivit genom åren och satt ihop till en hyfsat logiskt helhet. Denna gång behåller jag den breda överblicken, men gräver lite djupare och kikar på återkommande utmaningar som jag själv stött på genom åren och ger förslag på hur du som ledare/chef kan agera för att undvika misstag som andra redan gjort.

Min definition av agilitet kanske inte stämmer överens helt med alla olika metoder och modeller som du hittar ute på marknaden, men det är också min filosofi att det är du själv som skapar och definierar betydelsen. Jag plockar godbitarna från olika tankar och applicerar dem så som jag ser att det fungerar på allra bästa sätt. Grunden i min syn är att vi alltid utgår från kommunikation och att sikta på ett arbetssätt där du, jag och den vi arbetar med känner att vi alla får med oss ett resultat som vi kan vara nöjda med. Det är så jag alltid arbetat och det gäller oavsett om jag säljer en tjänst/vara eller stöttar medarbetare i att nå bästa resultat.

Förra sommaren var jag iväg på inspiratonskonferens med Microsoft i Las Vegas och en av mina större behållningar därifrån är just det starka fokus som nu lyfts fram kring tillit. En röd tråd som löper genom hela konferensen är transparens och inkludering. Meningen är att alla skall känna sig välkomna och delaktiga. Redan första keynoten tar upp detta och jag tror faktiskt att varenda session därefter lyckades klämma in det på något sätt, så just dessa mer mjuka värden lyfts verkligen fram som en framgångsfaktor både när det gäller medarbetare, men också för att faktiskt ha ett värde och betydelse på marknaden!

You cannot claim trust, you must earn it, every day – Satya Nadella, Microsoft

Hösten efter konferensen så läste jag en artikel i Dagens Industri med titeln ”Mjuk chef ger bättre bolag” som egentligen poängterar att förståelse bland medarbetare kring hur vi är och vad som driver oss alla ger en bättre samsyn och bättre resultat i slutänden. Jag har själv arbetat mycket med olika modeller som DISC och REISS som jag berättar mer om i min första bok och oavsett vilka strukturer som du själv jobbar med så är jag övertygad om att det i grunden är just kommunikationen och förståelsen för att vi alla är olika som är det viktiga i att hitta ett bra samarbete.

Jag hoppas du kommer få med dig en och annan pärla från min bok som du själv får nytta av!
/Tobias Strandh